Musea en Objecten - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu Musea en Objecten - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu

Musea en Objecten

Door: Ingeborg Wessels-Laanbroek

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

23 November 2014 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Hello Dear all,

Alweer een week voorbij. Het schiet al lekker op. Ik ben de hele week lekker druk bezig en snak soms zelfs naar een paar uur voor mezelf.
Deze week heb ik een aantal objecten afgerond, wat altijd een goed gevoel geeft. Ook heb ik wat gedronken met iemand van mijn stage plaats en heb ik een aantal musea vereerd met mijn bezoek. Maar het belangrijkste is dat Kerstmis in Londen is gearriveerd, vorige week was er hier en daar al wat verlichting opgehangen in de straten. Maar nu zijn de kerstbomen verlicht en versierd en zijn er overal leuke details aangebracht, zoals grote geschilderde sneeuwvlokken op de straat. Dit allemaal zowel binnen als buiten. Het leuke van dit alles is niet eens zo zeer kerst zelf, maar meer het licht festijn. Al die lichten geven gewoon wat warmte in deze donkere dagen, letterlijk en figuurlijk. Bij de Paxton's is dit nog niet gebeurd, maar dat zal vast niet lang meer op zich laten wachten. Jammer alleen dat ik dit jaar niet thuis ben om het huis met Michel te versieren. Maar ach, we hebben altijd nog volgend jaar.

Bij de stage gaat het goed en schiet het allemaal lekker op. Deze week, zoals gezegd, een aantal objecten afgerond en dat naar alle tevredenheid van mijn begeleider. Ik ben zelf ook best wel trots op de eindresultaten en het geeft zo'n goed gevoel om te zeggen: 'Zo die is klaar'. Ik ben vooral blij met de restauratie van een lichtarmatuur met drie vogels, omdat er nogal wat reconstructie en retoucheer werk aanzat, zo ontbrak er van de bovenste vogel de snavel, een deel van de staart en een deel van de poot. Het is niet direct zichtbaar dat het gerestaureerd is. Met de porseleinen vaas gaat het ook goed, maar dat gaat duidelijk nog even duren voordat het klaar is.
Op donderdag had ik afgesproken om na het werk wat te gaan drinken met Raphaellae, een oude stagiaire van Florence. Raphaellae werkt enkele middagen in de week op het atelier als Florence werk voor haar heeft. Op deze manier blijft ze ervaring op doen en verkrijgt ze werk voor haar eigen atelier. Het was heel gezellig en we hebben veel besproken, maar je raadt het hoofd onderwerp van het gesprek al: Florence. Ik ga hier niet in op de details, maar ik kan wel vertellen dat het goed voelt om te weten dat je niet de enige bent...

Op zaterdag ben ik vroeg (9 uur) op pad gegaan om een aantal dingen van mijn Londense must-see lijstje te kunnen strepen. Zo wilde ik nog steeds naar de Sherlock Holmes expositie in The Museum of London en naar de Ming tentoonstelling in het British Museum. Maar er was mij gezegd dat dit zeer geliefde tijdelijk tentoonstellingen zijn en dat er lange wachtrijen voor zijn. NOT!!! Bij beide tentoonstellingen kon ik zo doorlopen, ik moest langer op mijn wisselgeld wachten dan in de rij voor een kaartje.
Bij het British Museum heb ik de Ming tentoonstelling bekeken en een aantal andere objecten, die ik wilde zien omdat ik er toch ben. De Ming tentoonstelling was mooi opgezet en deed de cultuur eer aan. China blijft voor mij een oude beschaving met prachtige onderdelen in de cultuur. Voor de andere objecten ben ik onder andere naar de Griekse afdeling gegaan. Daar heb ik vergelijkbare objecten van mijn afstudeer object bekeken om een beeld te krijgen van de mogelijke eindresultaten. Door de tijd heen hebben de restauratoren van het museum verschillende eindresultaten voor ogen gehad. Zo is bij het ene object niets aangevuld en zijn alle breuken duidelijk zichtbaar, maar is bij de ander alles aangevuld en beschilderd en niets meer zichtbaar.
Omdat ik er toch was... ben ik bij de Elgin Marbles langs gegaan om te bekijken waar het allemaal om draait. Een korte uitleg: De Elgin Marbles zijn grote steenblokken met reliëf van het Parthenon in Athene, deze zijn door de Engelsman Elgin naar Engeland gebracht. En Griekenland wil ze nu terug. Het zijn prachtige stukken als je beseft dat er ontzettend veel handwerk in zit en dat ze op behoorlijke hoog in het gebouw hebben gezeten. Maar ik ben een dweep als het over handwerk gaat...
Ik ben ook nog even langs de Meso-America galerijen geweest, aangezien dit mijn interesse gebied was tijdens de archeologie opleiding. Het was maar een kleine afdeling en dus snel bekeken. Jammer!!!
Bij het British Museum ben ik geëindigd bij het Rariteiten kabinet, dit is een gigantisch bibliotheek met boeken, maar ook vele objecten. De objecten zijn in dit geval niet de reden dat je deze galerijen moet bezoeken, het is puur de omgeving en de sfeer die daar heerst. Machtig!!!

De rest van het weekend heb ik veel doorgebracht met de Paxton's, het wordt echt mijn familie in Groot-Brittannië. Alhoewel ze NATUURLIJK niet tegen mijn eigen familie in Nederland op kunnen boksen... Elke avond heb ik met hun gedineerd. Op zaterdag heb ik echte Hollandse pot voor ze gemaakt. Boerenkool met worst!!! Volgens mij vonden ze het wel lekker, de pan was in ieder geval leeg. De Hollandse sfeer heb ik ook bij de thee er in gehouden door pepernoten op tafel te zetten. Als ze de boerenkool niet lekker vonden, dan zeker wel de pepernoten.
Er stond dit weekend geen wedstrijd voor mij op het programma, maar de andere teams moesten wel spelen. Ik ben naar enkele wedstrijden gegaan om te kijken. Ik kon het niet laten en heb daarom ook een beetje gecoacht. Het bijzondere is dat het werd gewaardeerd dat ik tips en aanwijzingen gaf, ze namen het echt ter harte. Het was zeer gezellig aan de zijlijn en ik heb veel gelachen met iedereen.
Nou dit is het wel zo ongeveer voor mijn verslag van deze week. Maar ik geloof dat het lang genoeg is... Wat denken jullie? Volgende week nieuwe avonturen uit het regenachtige Londen.

Cheers Ingeborg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingeborg

Hallo allemaal, Voor mijn opleiding Conservering en Restauratie loop ik een aantal stages in het binnen- en buitenland. Erg spannend en leuk natuurlijk. Zo is mijn eerste stage in London bij een privé atelier. Vervolgens ben ik te vinden in Berlijn waar ik stage loop bij het Vorasiatisches Museum, te vinden op het museum eiland. Ik eindig dit allemaal met een stage in eigen land bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Ik probeer elke week iets te posten en ik hoop dat jullie van mijn verhalen genieten. Groeten Ingeborg

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 11356

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 04 April 2015

Berlijn: Das vorasiatisches museum.

04 Oktober 2014 - 20 December 2014

London: the Conservation studio

Landen bezocht: