Hoe stop je een olifant in een koelkast? - Reisverslag uit Berlin Schöneberg, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu Hoe stop je een olifant in een koelkast? - Reisverslag uit Berlin Schöneberg, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu

Hoe stop je een olifant in een koelkast?

Door: Ingeborg Wessels-Laanbroek

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

24 Februari 2015 | Duitsland, Berlin Schöneberg

Hoi,
het is weer eens een dag later, nou dan weten jullie het wel. Ik heb weer bezoek gehad deze week. Een deel van het bezoek is zelfs op dit moment nog in Berlijn, maar die heb ik toch maar naar hun hotel gestuurd. Anders kon ik jullie natuurlijk niet op tijd op de hoogte brengen van alle belevenissen. En poe wat heb ik toch weer veel beleefd...

Op het werk heb ik in ieder geval niet veel beleefd. Objecten behandelen en andere taken die bij een stage bij een museum horen. En een dag aan documentatie gezeten, want mijn opleiding wil graag documenten ontvangen van wat ik allemaal uitspook in Berlijn. Ze willen daar in Amsterdam ook graag dat ik een behandelingsvoorstel opstel voor een object dat ik nog niet goed heb kunnen bestuderen en dat in Leiden staat... SLIM. Maar verder niet veel bijzonders te melden, het gaat zijn gangetje.

Op vrijdagavond kwam het bezoek dan aan, Michel en mijn ouders. Zij zijn direct door gereisd naar het hotel van mijn ouders en ik ben onderweg bij hun in de trein gestapt. Wel bij een station natuurlijk... Ze hebben besloten om in hetzelfde hotel te gaan zitten als mijn schoonouders een paar weken terug. Er zal dan toch wel iets goeds aan zijn.
We hadden besloten om op zaterdag naar de dierentuin te gaan als het mooi weer was. Nou en mooi was het, de zonnebrillen werden tevoorschijn gehaald. We zijn alleen niet naar de dierentuin om de hoek gegaan, maar naar Tierpark. Dit is de minder bekende dierentuin in oost Berlijn, maar mooier dan die bij Tiergarten. Er is veel ruimte voor de dieren en je hebt soms het idee dat je in een bos loopt. Prachtig!!!!!
We hebben ons hier prima vermaakt. En als je giraffen en olifanten ziet, dan komen vanzelf wel de moppen op....(Zie titel) En ondanks dat deze moppen zo oud zijn als de weg naar Rome, bescheuren sommige zich nog steeds hierom.
We hebben veel dieren gezien, ook die normaal ergens verstopt zitten. Dus we hebben volop genoten en gelachen. De Tierpark heeft ook een paar raven. En mijn moeder begon een rijmpje op te zeggen. Iets in de trant van: Beste raaf laat eens wat van je prachtige gezang horen. Dit zei ze eerste in het Nederlands en de raaf reageerde niet. Toen werd de opmerking gemaakt dat we in Duitsland waren en dat ze waarschijnlijk geen Nederlands verstonden. Toen zei ze hetzelfde versje in het Duits... Begon de Raaf toch te zingen, nou ja zingen. Meer een diep gekras. Geweldig.

Op zondag zijn we naar het Technik Museum geweest. Mijn ouders waren daar al een keer geweest, maar wilden nog een keer heen. Hier zijn we ook weer de hele dag zoet geweest. Er is zo veel te zien en van zoveel verschillende thema's. Er is voor iedereen wel iets te vinden wat interessant is. En het is toch wel heel knap hoe ze gehele treinstellen, vliegtuigen en een hele boot binnen hebben gekregen. En dan heb ik het niet alleen over de modellen... Omdat er zoveel te zien is, hebben we ons opgedeeld in twee groepen, zodat iedereen zich kon focussen op dat wat ze het interessants vonden. Dus Michel en mijn pa gingen de ene kant op en ik en mijn moeder de andere.
Mam en ik gingen als eerste naar de textiel afdeling. Het blijft mooi hoe een weefgetouw werkt. En als je dan nog van een expert (mam) een uitleg er bij krijgt, is het plaatje compleet. Daarna zijn we nog naar de Locomotieven geweest ter afwisseling. Om vervolgens weer wat kleins en fragiels te bekijken, techniek van het juwelen maken. Ik ben ondertussen wel bekend met dit soort technieken, maar het blijft interessant om te zien hoe het werkt. Helemaal als er filmpjes zijn. Niets leukers om een handwerk expert aan het werk te zien. We zijn geëindigd bij de vliegtuigen en boten. Toen moesten we wel vertrekken, het museum ging dicht.
En mijn vader krijgt het voor elkaar om te zeggen, dat hij nog steeds niet alles heeft gezien en nog een keer terug wil komen. Is het museum nou zo groot? Of bekijkt hij elke keer dezelfde dingen?

Op maandag moest ik natuurlijk weer gewoon werken, maar het was toch niet een hele normale dag. Michel vloog pas in de middag, de ochtend is hij zijn eigen gang gegaan en met de lunch heeft hij met mij mee gegeten. En mijn ouders gaan morgen pas terug naar huis. Bovendien hadden zij ook interesse om mijn werkplek te bezoeken. Dat stond voor de ochtend gepland. Dat was wel gezellig. Zij zijn daarna nog een museum ingedoken voor de rest van de dag. 'S avonds hadden we afgesproken om ergens te gaan eten.

Nou dat waren weer de belevenissen van deze week.
Alvast een kort voorproefje van komende week: bowlen, klimmen, korfballen en stressen.

Bis nächster Woche
Ingeborg

PS: Opa bedankt voor de lekkere bonbons.

  • 28 Februari 2015 - 10:09

    Hella En Fred:

    Weer fijn om te lezen dat je een top weekend hebt gehad met je man en ouders.
    Ook wij gaan zeker nog een keer de stad Berlijn met een bezoek vereren.

    groetjes xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingeborg

Hallo allemaal, Voor mijn opleiding Conservering en Restauratie loop ik een aantal stages in het binnen- en buitenland. Erg spannend en leuk natuurlijk. Zo is mijn eerste stage in London bij een privé atelier. Vervolgens ben ik te vinden in Berlijn waar ik stage loop bij het Vorasiatisches Museum, te vinden op het museum eiland. Ik eindig dit allemaal met een stage in eigen land bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Ik probeer elke week iets te posten en ik hoop dat jullie van mijn verhalen genieten. Groeten Ingeborg

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 11355

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 04 April 2015

Berlijn: Das vorasiatisches museum.

04 Oktober 2014 - 20 December 2014

London: the Conservation studio

Landen bezocht: