Berenjacht - Reisverslag uit Berlin Schöneberg, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu Berenjacht - Reisverslag uit Berlin Schöneberg, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu

Berenjacht

Door: Ingeborg Wessels-Laanbroek

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

15 Februari 2015 | Duitsland, Berlin Schöneberg

Gutentag Jeder.
wie geht's mit euch? oh, wait wrong language.. Blijft toch best lastig om de goede taal tegen de juiste mensen te blijven spreken. En toch merk ik stiekem dat het makkelijker gaat. Het accent hoor ik niet, en de fouten merk ik niet zo heel erg op. En de mensen in mijn omgeving hebben er geen probleem mee.

Op stage gaat het weer lekker, het werk gaat langzaam maar gestaag. Ik heb er een object bij gekregen om te behandelen. Dit is wel fijn, het geeft wat afwisseling in het werk, maar bij het eerste object moet ik zo nu en dan wachten tot ik weer verder kan. Ik gebruik mijn tijd daardoor dus ook nuttiger. Het is wel stiller op de werkvloer, er zijn behoorlijk wat mensen ziek. En andere die nog wel werken, zeggen dat ze het een en ander aan klachten hebben: hoesten, last van de maag etc. Hopelijk besmetten ze mij niet, het gaat net zo lekker.

Ik had deze week zowaar iets wat leek op een sociaal leven. Op woensdag heb ik wat gedronken met de andere stagiaire uit Nederland, Jacob. In een Engelse pub op Häckischer Markt, kan ik dat ook mooi afstrepen op het To Do lijstje van Berlijn. Dit plein blijkt een belangrijke plek in te zijn voor het uitgaansleven in Berlijn. Het was natuurlijk ook gezellig, even vrij uit in het Nederlands praten. Het is niet heel laat geworden, we moesten de volgende dag natuurlijk weer werken.
Op vrijdag ben ik weer wezen korfballen. Dat weer even lekker om zo bezig te zijn met een bal en een geel mandje(=korf). Ook daar blijkt er een nieuw persoon bij te zijn gekomen, een Nederlandse jongen uit Utrecht. Hij loopt net als ik stage in Berlijn, hij doet het alleen voordat hij aan zijn studie begint en ik als ik bijna klaar ben. Tijdens het wedstrijdje aan het eind van de training, merkte ik wel dat hij nog jong was en heeeeeeeeel enthousiast. Hij zat naar mijn idee iets te vel in het spel, terwijl bijna iedereen daar niet zo veel ervaring heeft. Ik heb mijn spel aangepast aan de rest, zodat het gezellig blijft (en niemand gewond raakt), hij ... niet. Goh, ben ik toch wat ouder en wijzer geworden, wie had dat gedacht.
Na training weer wat wezen drinken met een aantal andere spelers. dat was ook weer heel gezellig. Het is echt weer een leuke groep mensen.

In het weekend had ik iets speciaals op de planning staan. In de traditie van de keurvorsten van Berlijn. Berenjacht! Nou weet ik niet helemaal zeker of dit waar is, maar de mannen aan de macht gingen vroeger in ieder geval weleens jagen in Tiergarten, het grote niet te missen park in Berlijn. Er werd daarvoor zelfs een speciale weg aangelegd van het Kasteel, nu opnieuw in bouw, en Tiergarten. Deze weg is nu bekend als 'Unter den Linden'.
Waarom ben ik dan speciaal op berenjacht gegaan? Zullen jullie je dan misschien afvragen. Nou, de beer is verbonden met de stad Berlijn, hij staat zelfs in het wapen van de stad De precieze reden daarvan is onbekend bij de historici, maar het vermoeden bestaat dat terug te voeren is tot Albrecht I die in 1157 het graafschap Brandenburg heeft gesticht, hij had als bijnaam 'Der Bär', (Duits voor 'de beer').
Maar er leven toch helemaal geen beren meer in Berlijn. hoe kan je er dan op jagen? Nou... Er leeft wel degelijk een beer in Berlijn, beer Schnute. Vanwege de jaargetijde, winter, was hij jammer genoeg niet te zien in zijn verblijf in Köllnischer Park. Maar Berlijn heeft nog veel meer beren door de stad verspreid. In 2001 was er een actie waarbij kunststof beren van 2m groot door kunstenaars werden beschilderd. Deze zijn vervolgens geveild en het geld ging naar een goed doel. Deze beren (300) staan nu dus verspreid door de stad. Deze beren ben ik gaan zoeken, dus 'Berenjacht'.
Op zaterdag was ik redelijk succesvol en heb ik er ongeveer 14 gevonden. Jammer genoeg niet het echte werk, die had zoals gezegd waarschijnlijk winterslaap. Het was wel leuk om een beetje door de stad te lopen op zoek naar die beren. het was namelijk het hele weekend zonnig en windstil. HEERLIJK!!! Op zondag had ik minder geluk en vond ik er maar 2. Het is dus best lastig als je bedenkt dat er 300 waren.
Tijdens de berenjacht heb ik natuurlijk ook naar de omgeving gekeken. Zo ben ik door het mooie Tiergarten gelopen, even bij het KaDeWe (kaufhaus des Westen) geweest, bij het olympische stadion (niets van gezien), bij verschillende ambassades (China, Australië, België), het Markisches Museum gezien, Häckischer Hoff en Kollwitz platz. En een paard aan de muur, en dan noemen buitenlanders ons gek.

Nou dat waren wel zo ongeveer mijn belevenissen van deze week. Volgende week weer belangrijk bezoek, ik heb er zin in.
Tschüssi Ingeborg

  • 16 Februari 2015 - 12:54

    Marcella Lips-Janssen:

    Het klinkt weer heerlijk!

    Vergeet je niet de berlinner zoo...

    ook erg leuk om doorheen te wandelen!

  • 16 Februari 2015 - 14:37

    Ingeborg:

    De Berliner zoo ga ik zeker niet vergeten, maar die staat op het programma met mijn eigen aapie. Als we lekker weer hebben.

  • 17 Februari 2015 - 09:31

    Aapie:

    Voorspelling voor het komende weekend ziet er op zich wel redelijk uit :)

  • 19 Februari 2015 - 21:47

    Hella En Fred:

    Bedankt weer voor je leuke verslag Ingeborg, dit met veel plezier gelezen
    Succes met het verder zoeken van beren. !
    Leuk dat je ook daar de korfbal weer een beetje beoefen.
    Een goede stagetijd verder toegewenst

    En alvast een heeeeel gezellig weekend toegewenst.


  • 26 Februari 2015 - 07:54

    Noortje:

    Leuk! Ik heb ook al heel wat beren in Berlijn gevonden. Tip: bij de Egyptische ambassade stond toen een mooie ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingeborg

Hallo allemaal, Voor mijn opleiding Conservering en Restauratie loop ik een aantal stages in het binnen- en buitenland. Erg spannend en leuk natuurlijk. Zo is mijn eerste stage in London bij een privé atelier. Vervolgens ben ik te vinden in Berlijn waar ik stage loop bij het Vorasiatisches Museum, te vinden op het museum eiland. Ik eindig dit allemaal met een stage in eigen land bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Ik probeer elke week iets te posten en ik hoop dat jullie van mijn verhalen genieten. Groeten Ingeborg

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 11368

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 04 April 2015

Berlijn: Das vorasiatisches museum.

04 Oktober 2014 - 20 December 2014

London: the Conservation studio

Landen bezocht: