Die letzte Strecke - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu Die letzte Strecke - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu

Die letzte Strecke

Door: Ingeborg Wessels-Laanbroek

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

29 Maart 2015 | Duitsland, Berlijn

Gutentag Alle,

Het is weer zo ver, het is weer zondag en dus tijd voor een verslag van de afgelopen week.
Op stage stond deze week vooral in het teken van afronden. Dit was de laatste week dat ook mijn stage begeleider er zou zijn. Die is nu lekker voor twee weken de hort op. Ik wilde dus graag deze week alle objecten af hebben waar ik nog aan werkte. Mensen, Het Is Gelukt. Met tijd over. Die tijd over heb ik ook goed gebruikt...
Twee vrienden waren deze week op bezoek, doordeweeks. Elke dag ben ik iets eerder gestopt en ben Bianca en Simon gaan opzoeken. Ik heb ze iets meer van Berlijn getoond, voor zover ze dat overdag niet al hadden gedaan. En vervolgens hebben we elke keer bij een restaurant gegeten met typische Duitse (Bayerse) gerechten. Heerlijk gegeten, zoals ik gewend ben van de Duitse keuken. De bediening liet alleen nog weleens te wensen over. Zo hebben we één keer de rekening pas gekregen nadat we minimaal drie keer erom gevraagd hadden. Gelukkig waren andere leden van de bediening hier ook niet over te spreken.
Ik vond het echt super leuk dit bezoek, vooral omdat het pas op het laatste moment gepland was.

Een andere opmerkelijke gebeurtenis deze week op stage was een kleine brand. Halverwege de werkdag op dinsdag ging er een oorverdovend alarm af. Iedereen kwam verward de werkkamers uit, maar niemand had een idee wat te doen. De meesten bleven gewoon voor de deur staan, wachten tot iemand anders actie zou ondernemen. Uiteindelijk besloten Sonja en ik maar gewoon naar buiten te gaan. En de rest volgde langzaam. De meeste mensen waren na 15 min wel buiten, maar er kwamen na 20 min nog steeds mensen rustig naar buiten geslenterd. Je zou bijna zeggen dat het een slecht uitgevoerde oefening was. Het enige probleem is: Er was echt wat aan de hand. Slechts een smeulende magnetron, maar toch.... Ik was in ieder geval erg verbaasd dat het zo ongeorganiseerd ging. Geen BHV die was op vakantie... en niemand die wist waar iedereen was.
Hoe dan ook, het is een interessante onderbreking van de werkdag.

In het weekend heb ik het rustig aan gedaan. Op zaterdag ben ik langs een aantal markten gestruind, zo was er een vlooienmarkt, een boekenmarkt, een kunstmarkt en een lente-Pasenmarkt. Mijn eigenlijke doel was een set vijlen die ik een paar weken eerder op een van de markten had gezien. Jammer genoeg heb ik deze niet meer terug gevonden. De boeken- en kunstmarkt had ik al eerder gezien. En ik had toch al een marktdag, dus dan kon ik deze ook wel een keer afstruinen. De laatste kwam ik bij toeval tegen bij Alexander Platz. Ik had hem al eerder gespot met Bianca en Simon toen hij nog in opbouw was, maar ik was het geheel vergeten. Het was een leuke afsluiting van de dag. Het was ook echt weer typisch Duits met vreetkramen, snoepkramen en biergartens en natuurlijk de handwerkkramen. Deze markt ging zover dat er zelfs een pottenbakker en een smid (met smederij) waren. Leuk om overheen te lopen.

Op zondag heb ik door Tiergarten gelopen. Het weer was niet geweldig, bewolkt en een beetje regen, maar het ging nog. Maar ik heb het toch snel voor gezien gehouden en heb de rest van de zondag doorgebracht met relaxen en niets doen. Wat kan dat toch lekker zijn...

Nou mensen dit was het dan voor mijn verslagen over mijn stage periode. Ik ben wel weer een beetje klaar met het schrijven. Als jullie over mijn belevenissen willen horen van de laatste week en de terugreis (of om gewoon in het algemeen bij te kletsen), kunnen jullie me vanaf zaterdag weer in Uitgeest op zoeken. Of in Leiden afspreken aangezien de volgende stage daar is voor de laatste 6 maanden van mijn studie.

Groeten Ingeborg
En tot snel in Nederland

  • 30 Maart 2015 - 09:21

    Aapje:

    Nog maar 4 nachtjes slapen...<3

  • 30 Maart 2015 - 12:45

    Marcella Lips-Janssen:

    Nog even volhouden en dan weer fijn op naar het thuisfront.

    Hou nog ffies vol, we horen daarna graag je verhalen een keer in het echt als je een keer tijd hebt om gezelllig bij ons langs te komen!

    Liefs

  • 01 April 2015 - 12:13

    Hella En Fred:


    Hoi Ingeborg,

    We wensen je 2 goede laatste dagen toe in Berlijn.
    Ook namens oma bedankt voor de leuke verslagen van je stage tijd daar.

    Straks weer lekker naar je man en huisje en knuffelkat Benji.

    xxx Fred en Hella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingeborg

Hallo allemaal, Voor mijn opleiding Conservering en Restauratie loop ik een aantal stages in het binnen- en buitenland. Erg spannend en leuk natuurlijk. Zo is mijn eerste stage in London bij een privé atelier. Vervolgens ben ik te vinden in Berlijn waar ik stage loop bij het Vorasiatisches Museum, te vinden op het museum eiland. Ik eindig dit allemaal met een stage in eigen land bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Ik probeer elke week iets te posten en ik hoop dat jullie van mijn verhalen genieten. Groeten Ingeborg

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 1830
Totaal aantal bezoekers 11362

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 04 April 2015

Berlijn: Das vorasiatisches museum.

04 Oktober 2014 - 20 December 2014

London: the Conservation studio

Landen bezocht: