Ik ben beroemd!!!!! Nou ja, 5 seconds of Fame dan - Reisverslag uit Berlin Schöneberg, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu Ik ben beroemd!!!!! Nou ja, 5 seconds of Fame dan - Reisverslag uit Berlin Schöneberg, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu

Ik ben beroemd!!!!! Nou ja, 5 seconds of Fame dan

Door: Ingeborg Wessels

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

08 Maart 2015 | Duitsland, Berlin Schöneberg

Hallo,
Wow wat een weer dit weekend, het leek wel Lente. Veel zon, veel mensen buiten aan het relaxen, planten waarvan de knoppen open beginnen te gaan. Heerlijk! Maar de week was ook niet verkeerd. In Duitsland ben ik volgens mij ondertussen een beroemdheid geworden. Maar ik zal beloven om gewoon me ding te blijven doen, hoor..

Op stage is het weer goed gegaan deze week. Veel werk verricht en aparte dingen meegemaakt. Zo kwamen er op woensdag maar liefst twee filmcrews langs om shots te maken van Sonja en mij terwijl we aan het werk zijn. Nu ben ik vast beroemd... Ahum... Of misschien toch niet, omdat er meestal van een uur filmmateriaal maar enkele seconden over blijven. Maar er bestaat dus een kans dat ik afgelopen vrijdag avond op ZDF te zien was. Van de andere crew weet ik nog steeds niet zo goed van welk programma ze waren.
De timing van deze crews was trouwens ook echt ideaal. Precies op de dat er was gepland om een depot leeg te halen. Achter de Ishtar Tor zit een ruimte en die is lange tijd gebruikt als depot en opslag van materialen. Vanwege de aankomende verbouwing van deze vleugel moeten alle objecten natuurlijk weg. Het lijkt me niet zo'n goed idee om bouwvakkers aan de slag te laten naast objecten. Dus vroeg beginnen, zodat we zoveel mogelijk werk kunnen verrichten voordat de bezoekers weer lastig gaan doen. Zweten... Overal vuiligheid. Samen een goede combinatie om niet mee op de televisie te komen. Gelukkig kwamen ze later dan eerst gedacht, waardoor ik tijd had om weer mens te worden.
Doordat er twee crews op een dag langs kwamen, was het verschil in werkwijze heel duidelijk. De eerste crew werkte heel ontspannen en was niet heel erg aanwezig, terwijl wij werkten. De tweede crew nam ook een interview af bij de directeur en bij Sonja, dit zorgde al voor een meer gespannen sfeer. Maar ik vond ze heel aanwezig en storend. Sonja was daarna ook helemaal van de rel, doordat er ook aan haar vragen werden gesteld en ze dat helemaal niet had verwacht.

Op vrijdag weer lekker een paar uur gekorfbald. Ik merk toch dat ik het spelletje op zich heel leuk vind, ik lach me een ongeluk tijdens de trainingen. En ik vind het ook niet zo vervelend als er nieuwelingen bij zijn, rustig alles uitleggen. Helemaal als het je huisgenoot is, die volgens mij niet zo goed weet hoe hij zich moet bewegen. Deze keer stond ik tijdens de wedstrijd tegenover een jongen die ook uit Nederland komt en ook stage loopt in Berlijn. Hij is lekker enthousiast en ik kan wel met hem lachen. Daarna natuurlijk weer wat drinken.

Het weekend was niet alleen mooi in Nederland. Er werd op vrijdag gezegd dat het op zondag 18 graden zou worden. Nou weet ik niet of het zo warm was, maar het warm genoeg en lekker zonnig.
Ondanks het weer ben ik op zaterdag toch een museum ingedoken. Er zijn nog zoveel musea die ik zou willen zien, dan kan ik beter de slechtste van de twee dagen nog een afstrepen. Dahlem museum in Berlijn-Dahlem. Dit museum heeft de collecties van het Etnografische museum, het Europese museum en het Aziatische museum. Ik heb me vooral gefocust op de Amerika's. Azië en Afrika. maar dat nam nog steeds veel tijd in beslag. Er zit een groot verschil in hoe de musea hun collecties weergeven. Azië was heel strak en modern, maar daardoor heel rustig. Bij Amerika leek het motto vooral zoveel mogelijk objecten tonen in de gegeven ruimte en uitleg is niet belangrijk... Afrika, hoe zal ik het zeggen, was donker. Bij die tentoonstelling was een groot deel letterlijk in een zwarte omgeving geplaatst. Al deze verschillen zorgden voor mij wel een beetje voor verwarring. Maar het was wel mooi om te zien, vooral weer de Chineze en Japanse afdeling. Maar het was toch ook leuk om objecten uit Midden en Noord Amerika te zien. Ze hebben daarvan een van de grootste collectie in de wereld.
Al deze collecties komen in de toekomst dus in het kasteel dat de gekke Duitsers nu op het Museum eiland bouwen. Hopelijk worden dan alle tentoonstellingen een beetje gelijk getrokken. Maar volgens mij wordt het mooi.

Na het bezoek aan het museum ben ik naar een restaurant in de buurt gegaan. Waarvan ik wist dat ze een overheerlijk gerecht hebben. Kaiserschmarn. Het is een grote eierpannenkoek die in stukken versneden is, met poedersuiker en eventueel rozijnen en noten. Als je in Oost-Duitsland, Bayern of Oostenrijk bent en je ziet het op het menu staan. Probeer het een keer. Dat is echt een typisch streek gerecht voor deze streken en zo lekker. Daar heb ik mezelf dus op getrakteerd.

Op zondag ben ik natuurlijk vooral buiten geweest. Schloss Charlottenburg was mijn eerste bestemming. Of eigenlijk het park dat er bij hoort. Het is een van de grotere parken in Berlijn en een deel is echt als Kasteel tuin aangelegd. Leuk om doorheen te lopen. Er waren ook veel andere mensen op dit goede idee gekomen, maar toch voelde het op geen enkel moment als druk aan. Ik ben ook nog in een deel van het kasteel geweest. Een van de vleugels was opengesteld voor het publiek en was gereconstrueerd en gerestaureerd tot de tijd van Koningin Louise, de favoriete Koningin uit het verleden van de Duitsers. Sorry Pruissen. Duitsland en Pruissen zijn niet per se een en dezelfde. Pruissen omvat vooral het oostelijke deel van het huidige Duitsland en de landen ten oosten daarvan.
Een groot deel van de kamers zijn in hun oude glorie hersteld met alle bonte kleuren en objecten erbij. Heel mooi om te zien. De andere kamers zijn vooral ruimtes vol schilderijen geworden. Wat ikzelf altijd iets minder interessant vind.
Na het kasteel ben ik naar park Gleisdreieck gegaan en vanaf daar naar huis gelopen. Dit park is in alle opzichten helemaal anders dan het kasteelpark. Het is gesitueerd op een oud rangeerterrein, de sporen en een deel van de gebouwen zijn nog steeds zichtbaar. Maar verboden gebied. Maar naast zijn geschiedenis is het gebruik ook geheel anders. Het was er stampensvol met mensen. Vooral bij het eerste deel was er weinig vrije ruimte meer over. Het tweede deel was rustiger, maar nog steeds vergeven van de mensen. Er was voor iedereen wat wils: grasvelden, speeltoestellen, skatepark, stuntpark, basketbalvelden etc. Leuk om een keer doorheen te lopen, maar niet nog een keer. Het is best vermoeiend om heel de tijd fietsen te ontwijken of hopen dat ze om je heen gaan. Gekkenhuis. Ik durf bijna te zeggen dat het in Amsterdam nog beter te doen is. Daar zijn tenminste fietspaden en voetpaden gescheiden. In Berlijn NIET. Gekkenhuis.

Nou dat was het weer voor deze week. Volgende week meer avonturen vanuit Berlijn en dan is het weer met Michel. Ik kan niet wachten.

Tschüss Ingeborg


  • 11 Maart 2015 - 14:11

    Hella En Fred:

    Hoi beroemdheid,

    Ben je al herkend op straat ?
    En hebben ze al om je handtekening gevraagd ?
    Fijn dat het allemaal lekker gaat daar in Berlijn, ook hier is het voorjaar begonnen.

    Groetjes van uit een zonnig Uitgeest.

  • 12 Maart 2015 - 22:23

    Kitty:

    hoi hoi
    lees dat je je weg wel heb gevonden.
    hopelijk vind je volgende maand(???) de weg nog naar huis :P
    groetjes kitty, jelle en de beestenbende

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingeborg

Hallo allemaal, Voor mijn opleiding Conservering en Restauratie loop ik een aantal stages in het binnen- en buitenland. Erg spannend en leuk natuurlijk. Zo is mijn eerste stage in London bij een privé atelier. Vervolgens ben ik te vinden in Berlijn waar ik stage loop bij het Vorasiatisches Museum, te vinden op het museum eiland. Ik eindig dit allemaal met een stage in eigen land bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Ik probeer elke week iets te posten en ik hoop dat jullie van mijn verhalen genieten. Groeten Ingeborg

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 11350

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 04 April 2015

Berlijn: Das vorasiatisches museum.

04 Oktober 2014 - 20 December 2014

London: the Conservation studio

Landen bezocht: