Modern Groen - Reisverslag uit Berlin Schöneberg, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu Modern Groen - Reisverslag uit Berlin Schöneberg, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu

Modern Groen

Door: Ingeborg Wessels-Laanbroek

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

08 Februari 2015 | Duitsland, Berlin Schöneberg

Hallo allemaal,
En opnieuw is er weer een week voorbij. Nadat ik vorige week een leuke en drukke week/weekend heb gehad, had ik deze week het toch wel rustig. Misschien wat te rustig.
Op de stage gaat het nog steeds goed, maar ik merk dat de spanning en het nieuwe er nu een beetje van af is. Het kan ook zijn dat ik een tijdelijke winterdip had of dat ik het toch wel weer lastig vond om alleen te zijn na het geweldige weekend met Michel en schoonouders. Wat het ook was, ik was niet echt vooruit te branden. Zowel tijdens het werk als 's avonds.
In de avonden heb ik daarom ook niet heel veel gedaan, behalve een beetje tv kijken en computeren.
Ik heb wel een lezing bijgewoond over de verkleuringsproblemen bij ivoor. Dit was interessant, maar het was om 6 uur 's avonds en de zaal was donker. Heel donker. Het enige licht kwam van de lessenaar, deels geblokkeerd door de persoon voor me, en van de powerpoint, niet heel erg fel licht. Mijn ogen neigde dus om dicht te vallen.
Oh en het helpt natuurlijk niet dat het in het Duits is. Mijn Duits is nu redelijk, zolang ik me maar blijf concentreren. Als ik dat niet doe, volg ik totaal niet wat er gezegd wordt. Dit kan gemakkelijk zijn, zoals bij het luisteren naar de radio als er veel geouwehoerd wordt, of als er in mijn omgeving wordt gesproken zonder dat ik het hoef te horen. Dan luister ik gewoon niet. Bij een lezing kan ik dat natuurlijk ook toepassen, maar wat heeft het dan voor zin om bij die lezing te zijn...
Oh en er is deze week nog een derde stagiaire begonnen bij het vorasiatisches museum. Een Nederlander. Heel leuk, maar probeer dan maar eens te vermeiden om Nederlands te praten. Nederlands gaat natuurlijk veel gemakkelijker en sneller, zeker als er verder niemand echt meeluistert. Het is alleen grappig hoe weinig de Duitsers van het Nederlands begrijpen, terwijl de talen toch vergelijkbaar zijn. Ze hebben gewoon geen idee hoe dingen klinken en hoe zich dat verhoudt tot de letters die ze lezen. Snap je... NOu ja, het is lastig uit te leggen. Ik ben in ieder geval blij dat we op school Duits hebben gehad waardoor ik snap hoe een ö, ü enz klinkt.

Dat was wel zo ongeveer het boeiendste van mijn werkweek. Het weekend zag er een beetje treurig uit voor mij. Er was deze week geen korfbal vanwege een schoolvakantie(?). Mijn huisgenoot was weg, die zit het weekend in Luxemburg, geen gasten, en de andere stagiaires hadden al plannen. En het ergste van allemaal, mijn voorganger kwam zijn slaapbank ophalen, snif. Die bank was heel geschikt om 's avonds nog wat op te luieren. Het zag er dus allemaal wat somber uit, maar ik red me wel hoor. IN MIJN EENTJE!!! ;)
Op zaterdag heb ik gek gedaan en ben naar de Hannover Bahnhof geweest. Wat is daar nou gek aan, zullen jullie denken. Nou het gekke is dat het eigenlijk een museum voor moderne kunst is. En moderne kunst is niet echt mijn ding, en dat bleek ook weer na dit bezoek. Het gebouw was prachtig, maar van de kunst begreep ik niets. Er hingen wel wat werken van Andy Warhol en Roy Liechtenstein die ik wel ok waren, maar dat was maar 1%. Ik herhaal: niet mijn ding.
Na dit museum ben ik naar iets anders 'moderns' gegaan. De Humboldt box. Dit is een gebouw dat bijna niet te missen is als je naar het museum eiland gaat. Waarom? Om de simpele reden dat het een heel modern gebouw is tussen al die klassieke bouwwerken, oh en het staat naast het grote kasteel dat op het eiland wordt gebouwd. In de Humboldt Box is dan ook een informatie centrum over de bouw van dat kasteel, zijn geschiedenis en zijn toekomst. Over dat kasteel zal ik maar niet beginnen, dan wordt dit weer een veel te lang verhaal. Maar kort door de bocht: Vroeger stond er een kasteel en dat willen ze terug. In dit nieuwe kolossale gebouw zal het museum voor culturen komen (Asíë, Amerika, Australië. Afrika etc).

Op zondag heb ik het heerlijk rustig aangedaan. Ik kon tenslotte nauwelijks door de week komen, misschien kwam dat wel door een gebrek aan energie... Het zonnetje scheen wel lekker, daarom heb ik wel besloten om naar buiten te gaan en iets te ondernemen in de buitenlucht. Ik ben uiteindelijk naar twee groene vlaktes geweest, wat in de volksmond park kan worden genoemd. Ik ben het niet zo eens met die benaming. De eerste was een strook groen tussen hoge gebouwen die naar een meer liep. Bij dat meer heb ik even lekker in het zonnetje genoten van de vogels die vergeten zijn om naar het zuiden te trekken.
De tweede was een hele, hele, hele, hele grote vlakte van gras en asfalt, met de naam Tempelhofer park. Ringen er al belletjes. Dit is de plaats waar tijdens de koude oorlog een luchtbrug is gevormd voor de aan- en afvoer van materialen en goederen voor West-Berlijn. Dit vliegveld is nu niet meer in gebruik... als vliegveld. Alle gebouwen en banen staan er nog en zou weer in gebruik genomen kunnen worden, volgens mij. Voor de rest bestaat het vooral uit grasvlaktes.
Nu wordt het dus gebruikt door de bevolking als een park. En er wordt goed gebruikt van gemaakt. Er stond vandaag behoorlijk wat wind (door merg en been ging het) en door de grote vlakte met kilometers asfalt is het zeer geschikt voor alles op wieltjes en vliegers, en alle combinaties daartussen. Er waren mensen die met een vlieger bezig waren of een kite (grotere vlieger met een staaf aan het einde), mensen op fietsen, op skateboards, longboards, inline-skates. Ik heb zelfs een windsurfer gezien, en nee dit is geen grap. Maar er waren dus ook de combinaties, kite met inline-skates of een skateboard. Dat zag er wel gaaf uit.
In dit 'park' heb ik dus even een rondje gelopen. Dat duurde ongeveer 5 kwartier. De landingsbanen alleen al zijn 2 kilometer lang. Daarna had ik het wel weer gezien en ben ik naar huis gegaan. Ik zou het tenslotte rustig aan doen vandaag. Ik was wel door en door koud door de ijzige wind. Dus de rest van de middag heb ik lekker onder een fleece deken met een warme kop thee een boek gelezen. HEERLIJK!!!

Nou dat waren mijn beperkte avonturen van deze week. Toch nog wel een behoorlijk verhaal zo bij elkaar. Tot volgende week.

Tschüssi
Ingeborg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingeborg

Hallo allemaal, Voor mijn opleiding Conservering en Restauratie loop ik een aantal stages in het binnen- en buitenland. Erg spannend en leuk natuurlijk. Zo is mijn eerste stage in London bij een privé atelier. Vervolgens ben ik te vinden in Berlijn waar ik stage loop bij het Vorasiatisches Museum, te vinden op het museum eiland. Ik eindig dit allemaal met een stage in eigen land bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Ik probeer elke week iets te posten en ik hoop dat jullie van mijn verhalen genieten. Groeten Ingeborg

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 11340

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 04 April 2015

Berlijn: Das vorasiatisches museum.

04 Oktober 2014 - 20 December 2014

London: the Conservation studio

Landen bezocht: