Sneeuw.... Joepie!!!!!!! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu Sneeuw.... Joepie!!!!!!! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu

Sneeuw.... Joepie!!!!!!!

Door: Ingeborg Wessels-Laanbroek

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

02 Februari 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo allemaal,
Weer eens een dagje later dan normaal, maar je raadt het misschien al een beetje. Ik had belangrijk mensen op bezoek. En Sneeuw!!!

Op mijn stage gaat het werk rustig door. Ik heb veel gewerkt aan het object, maar ik heb ook andere taken volbracht. Zo heb ik objecten in de opstelling gestofzuigd. Dat klinkt op zich natuurlijk oersaai en simpel. Het is ook simpel en spannend is het misschien ook niet. Maar ik vond het te gek om te doen. Over het algemeen mogen deze objecten alleen van een afstand bewonderd worden en ik mag ze aanraken. Super leuk toch!!!

Maandag tot woensdag avond heb ik niet bijzonder veel gedaan, behalve een beetje luieren en wat documentatie afronden van Londen. Maar deze week begon pas echt op donderdag avond.
Michel en zijn ouders waren met de auto overgekomen uit Nederland. Ze waren al om 4 uur aangekomen bij het hotel van Michel's ouders, maar ik moest mijn werkdag gewoon afmaken. Dus om 5 uur ben ik snel hun kant op gegaan. Wat is het toch weer fijn om Michel dan weer in het echt te zien na een maand. Begrijp me niet verkeerd, ik red me prima in Berlijn en Maurits was er natuurlijk ook vorig weekend. Maar het voelt goed om hem weer te zien en te kunnen knuffelen.
We hebben samen gegeten bij een restaurant, letterlijk naast de deur van het hotel. We hebben ons tonnetje rond gegeten aan een drie-gangen menu. Daarna hebben we voor de avond afscheid genomen. Michel bleef natuurlijk bij mij slapen gedurende het weekend.
Op vrijdag ochtend heb ik kunnen regelen dat ze een kijkje konden nemen bij mijn werkplek. Ik geloof dat er een paar erg onder de indruk waren. Als je iets elke dag ziet, dan vergeet je nog weleens op wat voor een bijzondere plek je werkt. Michel en zijn ouders zijn vervolgens de stad verder gaan onderzoeken, terwijl ik mijn werkdag (halve dag) verder afmaakte. Na het werk hebben we samen nog wat verder door de stad gelopen om het lijstje met bezienswaardigheden verder af te lopen. Brandenburger Tor: Check! Checkpoint Charlie: check. Gendarmen markt: Check! Een geweldige chocolade winkel: check.
Vervolgens zijn we voor het eten weer richting het hotel gegaan om daar de kerst winkel te bezoeken die ik vorige week had gevonden. En daar hebben we vervolgens ook gegeten bij een typisch Duits restaurant, en dan kan je bijna niet anders dan Schnitzel eten. Dus daarom met zijn 4-en aan de Schnitzel... En het was absoluut geen verkeerde keuze, alle 4 de borden waren geheel leeg.
Op zaterdag zijn Michel en ik met zijn 2-en op pad gegaan. Sneeuw!!! We hebben vanaf de Fernseher Turm de Karl-Marx Allee afgelopen. Dat is een lange, brede en indrukwekkende straat met vele mooie gebouwen en bomen. En Sneeuw!! Vanaf daar zijn we richting de East-side Gallery gelopen. Dit is een lang stuk originele muur met aan de oost-Berlijnse kant Graffiti kunst van vlak na de Val van de Muur. Het waren vast allemaal hele mooie, kunstige afbeeldingen, maar nu zitten ze onder de normale, lelijke graffiti. Maar acht, dat is ook kunst...
Vanaf de East-side Gallery zijn we met de Oberbaum Brucke de Spree overgestoken. Berlijn heeft niet erg indrukwekkende bruggen, zoals Praag of Parijs, maar dit is dan toch wel weer een mooi stukje architectuur. Vervolgens zijn we op goed geluk richting het Russische Monument in Treptow Park gegaan. Op goed geluk, want mijn kaart was niet groot genoeg en dit park stond er dus net niet op. Uiteindelijk hebben we het bereikt en dit kunnen bewonderen. ik kan simpel zijn over dit monument: HET IS GROOT!!! Typisch Rusland... En Sneeuw!!!

Jullie raden het al het had deze nacht gesneeuwd. En Berlijn zag er prachtig uit met een witte deken over zich heen. Zelfs kale bomen zien er dan mooi uit. En als er dan ook nog een mooi zonnetje schijnt, kan het gewoon echt niet beter. Man, Sneeuw, Zon. GEWELDIG!!!

Er stond vervolgens nog een punt op de verlanglijst van Michel voor die dag, de Berlijnse Muur Museum bij de Bernauer Strasse. Op dit punt kon Michel goed gebruik maken van mijn eerdere bezoek aan dit openluchtmuseum. We zijn er snel door heen gelopen en op bepaalde punten heb ik een korte uitleg gegeven. Vervolgens zijn we richting huis gegaan en hebben we genoten van de kookkunsten van mijn huisgenoot. Zijn kookkunsten bestaan daaruit dat hij van alles en nog wat bij elkaar gooit en dan een tijdje laat sudderen. Het leek verdacht veel op een Papa prutje, maar dan met de chique Franse naam Ratatouille. Ik had echt nooit verwacht dat zo'n prutje een chique Franse naam zou hebben. Hopelijk stijgt het nu niet naar mijn vaders hoofd als hij dit leest...
Op zondagochtend hebben we het lekker rustig aan gedaan en genoten van een ontbijtje met Duitse broodjes. Deze dag hebben we wel met mijn schoonouders doorgebracht. We zijn begonnen met de Kaizer-Wilhelm Gedänkniskirche en vandaar uit zijn we richting de Siegessaule gelopen. Bij het monument zijn we naar boven gegaan, Pfoe dat is me een klim. Maar het uitzicht is adembenemend, zeker op een mooie dag als deze. Jammer genoeg ondertussen zonder sneeuw.
Als laatste doel hebben we nog een privé museum bezocht over de geschiedenis van Berlijn. Het was een leuk museum met als afsluiting een bezoek aan een atoombunker. Dit zou de op één na grootste atoombunker in Berlijn zijn. Het kon 3000 mensen huisvesten voor 14 dagen. Het was er natuurlijk erg karig, voor luxe was geen ruimte. Of het genoeg zou zijn geweest bij een atoom aanval, blijft een grote vraag.
Na het eten heb ik afscheid genomen van mijn schoonouders en ben ik met Michel naar mijn kamer gegaan. Op maandag ochtend zijn ze weer naar huis vertrokken. met enige tegenzin, aangezien ze het heel duidelijk hebben gemaakt dat het een prachtig weekend was, met prachtig weer. Daar valt niets tegen in te brengen, wat mij betreft.
Op maandag ochtend moest ik dus ook afscheid nemen van Michel. Het gaat duidelijk al een stuk makkelijker dat afscheid nemen. Maar het helpt dat het niet lang duurt voordat ik Michel weer zal zien.

Nou dat waren mijn belevenissen weer van deze week. Hopelijk veel leesplezier en tot volgende week.

Ingeborg

  • 02 Februari 2015 - 19:49

    Willem Laanbroek:

    Mijn prutje heet dan natuurlijk: "rattatouille a Guillaume", het moet wel een persoonlijk tintje hebben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingeborg

Hallo allemaal, Voor mijn opleiding Conservering en Restauratie loop ik een aantal stages in het binnen- en buitenland. Erg spannend en leuk natuurlijk. Zo is mijn eerste stage in London bij een privé atelier. Vervolgens ben ik te vinden in Berlijn waar ik stage loop bij het Vorasiatisches Museum, te vinden op het museum eiland. Ik eindig dit allemaal met een stage in eigen land bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Ik probeer elke week iets te posten en ik hoop dat jullie van mijn verhalen genieten. Groeten Ingeborg

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 11346

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 04 April 2015

Berlijn: Das vorasiatisches museum.

04 Oktober 2014 - 20 December 2014

London: the Conservation studio

Landen bezocht: