Guy Fawkes zorgt nu echt voor vuurwerk! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu Guy Fawkes zorgt nu echt voor vuurwerk! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Ingeborg Laanbroek - WaarBenJij.nu

Guy Fawkes zorgt nu echt voor vuurwerk!

Door: Ingeborg Wessel-Laanbroek

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

10 November 2014 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Hi there,
Er is ondertussen weer iets meer dan een week voorbij. Ik weet dat ik verzaakt heb om zondag een reisverslag te posten zoals altijd, maar ik vond het toch wat belangrijker om bij mijn lieve man te zijn. Maar daarover later meer.
Het was een goede week bij de stage. Ik heb maar liefst vier nieuwe objecten ter behandeling gekregen. Gekkenhuis. Door zoveel verschillende objecten te behandelen krijg ik in ieder geval een beter inzicht in mijn eigen smaak. Ik ben niet vies van wat moderner werk, zolang het maar duidelijk is wat het is. Zo heb ik nu een groene, behoorlijk grote fruit schaal te behandeling. Op de onder kant is er een mooi strepen patroon aanwezig en op de bovenkant zijn in grove lijnen bladeren geschilderd. Ik heb hier toch meer mee, dan met het victoriaanse materiaal. Maar goed, dit veranderd natuurlijk niets aan mijn manier van behandelen. Alle objecten zijn aan elkaar gelijk!
Deze week was in Engeland ook de week van Guy Fawkes. Sommigen zullen het verhaal en het bijbehorende feest kennen door een aflevering van de nieuwe Sherlock. Maar voor degene die daar niet mee bekend zijn, hier een korte uitleg. Guy Fawkes behoorde in de 16e eeuw tot een groep mensen die tegen het parlement waren. Om deze ideologie kracht bij te zetten, wilden ze met buskruit het parlementsgebouw opblazen. Dit is op het laatste moment toch nog verijdeld door de politie, niet Sherlock Holmes. Guy Fawkes is het symbool van deze verijdelde aanslag geworden, omdat hij op heterdaad betrapt werd bij de kamer met buskruit. Bij dit vieren wordt er de hele week zo ongeveer vuurwerk afgestoken. Zowel op kleine schaal door de mensen thuis als het grotere werk door professionals. Daarnaast zijn er meerdere vreugde vuren verspreid door London.
De daadwerkelijke feestdag is op 5 november en die avond heeft mijn gastgezin wat vuurwerk afgestoken. Ik mocht hier bij zijn en het was best leuk om mee te maken. Het is lang niet zoveel als er in Nederland wordt afgestoken met Oud en Nieuw, maar voor hun is het een happening.
Na wat zoekwerk heb ik voor donderdag (6-11) nog een vuurwerk show ergens in West London gevonden. ik wilde toch ook nog wel even kijken hoe het dan op grote schaal werd aangepakt. Op donderdag ben ik direct vanuit de stage naar West London gegaan. Jammer genoeg duurde het allemaal langer om bij het park te komen waar het feest zich die avond zou afspelen. Ik heb daardoor de eerste 5 minuten ongeveer gemist. Met mijn ogen, dan. Want de knal van het eerste vuurwerk galmde lekker na tussen alle hoge gebouwen. Kort daarna had ik dan toch het park bereikt en heb ik verder kunnen genieten van het vuurwerk. Dit was echt professioneel met een goede planning.
Naast het vuurwerk zou er ook muziek, eten en drinken zijn. Ik had me alleen duidelijk iets meer voorgesteld bij deze drie termen. Het drinken werd verzorgd door omliggende cafe's en starbuck's??? Er waren wat kraampjes voor snelle hap en het muziek bestond uit drie keteldrums, die je niet eens hoorde op 10 meter afstand. Het was er voor de rest heel druk en gezellig, maar niet als je alleen bent. Ik ben dus niet lang na het vuurwerk naar huis gegaan.
De andere feestelijkheden, zoals parades en vreugde vuren, heb ik gemist omdat ik vrijdag avond het vliegtuig naar huis heb gepakt voor het weekend. Het was fijn om weer even kort thuis te zijn en mensen te zien en spreken die niet in de mogelijkheid zijn om naar Londen te gaan. En de kat natuurlijk ook. Maar die heeft toch te kennen gegeven dat hij het er niet mee eens is dat ik zoveel weg ben.
In de ochtend hebben Michel en ik koffie/thee gedronken bij Oma Duinmeijer. Ze zag er weer knap uit met haar nieuwe tanden. In de middag hebben we heel, heel veel gedaan... Bijna niets dus. We hebben het toekomstige huis van Bianca en Simon bezocht. Ze zijn al druk bezig met klussen maar hebben het nog niet gekocht. Dat kan makkelijk als het huis uit de familie komt. Het is een mooi huis en door het klussen wordt het nog beter. In de avond hebben we gezellig gegeten en spelletjes gespeeld bij Kitty en Jelle.
Op zondag hadden we familie bezoek op de agenda staan. De ouders van ons allebei en Jolanda zijn langs gekomen voor een kopje koffie. Er is veel besproken en vooral wat iedereen wilde gaan doen in Londen dan wel Berlijn als ze me komen opzoeken. Er zijn zoveel dingen besproken en genoemd die gezien moeten worden, dat een week nog niet genoeg zou zijn om alles te zien. Berlijn is nog even een ver van mijn bed show, eerst maar het Londense avontuur afronden.
De rest van de dag hebben Michel en ik het weer lekker rustig aangedaan. Het is tenslotte zondag, een rust dag.
Maandag had ik het vliegtuig in de morgen terug naar Londen. Toch raar om thuis te zijn voor slechts een weekend. Maar het was zeker de moeite waard. De rest van de maandag ben ik bezig geweest met documentatie.
Dat waren weer alle belevenissen van deze week. Volgend weekend komen er weer een aantal mensen op bezoek. Ik ga bijna verlangen naar een weekend alleen in London...

Cheers Ingeborg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingeborg

Hallo allemaal, Voor mijn opleiding Conservering en Restauratie loop ik een aantal stages in het binnen- en buitenland. Erg spannend en leuk natuurlijk. Zo is mijn eerste stage in London bij een privé atelier. Vervolgens ben ik te vinden in Berlijn waar ik stage loop bij het Vorasiatisches Museum, te vinden op het museum eiland. Ik eindig dit allemaal met een stage in eigen land bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Ik probeer elke week iets te posten en ik hoop dat jullie van mijn verhalen genieten. Groeten Ingeborg

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 11341

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 04 April 2015

Berlijn: Das vorasiatisches museum.

04 Oktober 2014 - 20 December 2014

London: the Conservation studio

Landen bezocht: